Cha´s funderingar och åsikter om livet, i stort och smått..

Jag var ju som bekant iväg för två veckor sedan och besiktigade bilen. Även om jag hade lite mankelemang att få igång bilen, på grund av en sliten startmotor, så gick bilen igenom helt utan anmärkning. Inte en notering, inte en tillsägelse om någonting. Då kändes det värt att bekosta en renovering, utbyte, av startmotorn då bilen för övrigt var felfri. Det är ändå en gammal bil jag har så jag vill inte lägga ner några större pengar på den, och blev  så glad så över det blanka, felfria beiktningsprotokollet.

Med hjälp av Kärleken hittades det en utbytesstartmotor för en rimlig kostnad gentemot reservdelar som inhandlades och skulle monteras. Allhelgonadagens förmiddag hade vi bestämt att tillbringa på Gör-Det-Själv-Verkstaden. Det visar sig att jag har en sån ”udda” årsmodell så den starmotorn vi köpt inte  är lika sort som den som sitter i bilen. Utan är självklart den sorten som är dubbelt så dyr.

Inte nog med det, så får Kärleken syn på att det främre avgassystemet håller på att trilla i bitar. Ingenting som de på besiktningen sa ett ljud om, ingenting som de kan ha missat. För när Kärleken bad mig komma under bilen så kunde till och med JAG se hur trasigt det var.

Så den här reparationen som nu skulle bli så billig har genast klivit upp i det dubbla. Fan ta det mesta. Säger jag bara. Nu har jag turen att ha Kärleken som kan och vill skruva min bil. Men tiden som kommer att åtgå, jobbet, och pengarna. DET känns jävligt surt.

Sen så undrar jag om vi verkligen behöver Bilprovningen eller vad dom nu heter. När de inte ens kan se de mest uppenbara felen på en bil. Nog för att jag har anat att det kan ha varit trasigt med tanke på ett visst ”oljud” som jag hört. Ska jag nu våga lite på att min bil är i körbart skick och har fungerande bromsar. Bara för att jag var deras sista kund för dagen, ger dem inte rätt att släppa igenom en icke godkänd bil.

Kan ge mig fan på att imorgon när jag ska lämna tillbaka den felaktigt inköpta startmotornatt jag inte kommer att få lämna tillbaka den. Trots jag har kvittot kvar. Trots det står så på kvittot, att även beställningsvaror får lämnas åter. För vi kan väl ta allt djävulskap på en gång när vi ändå håller på, eller hur?!

Hepp!

Kommentarer till: "Det här med blanka protokoll.." (1)

  1. Ojojoj. Här hos oss har vi en bil som går finfint, är fullservad och aldrig strejkar på något vis men som inte klarat en besiktning utan åtminstone en tvåa… å andra sidan tänker jag som du: de besiktigar min bil för att den ska vara säker. Det känns som att killen (eller donnan) som stod under din bil nog hade tankarna nån annanstans?!

Kommentera

