Cha´s funderingar och åsikter om livet, i stort och smått..

Liseberg och SJ..

.. är ingen bra kombination.

I måndags tog jag och Mini Me fakirtåget ner till Göteborg. Meningen var att vi vid ankomst skulle få hinna sova några timmar innan det blev dags för det årliga Liseberg-besöket.  Vi hade en beräknad ankomsttid till 09.25 men ankom Göteborg Central 10.15. I Herrljunga tog det stopp, ”allvarligt tekniskt fel” hette det och efter ett stopp på 15 min kunde vi åka igen, med KRAFTIGT  reducerad hastighet.

Hem till goa vännen KSC och en mycket kort vila sen iväg till karuseller och gungor. Det mesta hanns åkas, men alla attraktioner som uppskjut å neråk och allt va det nu heter avstod vi helt frivilligt. Sen tog kraft och ork slut så vi beslöt att åka tillbaka till KSC´s och köpa kina-take-away till middag. Som toppen på den middagen blev vi bjuda på den mest fantastiska hemgjorda passionsfrukt-glassen jag någonsin smakat. Den kommer att gå till världshistorien och är svårslagen.

Igår tisdag ägnade vi oss sovmorgon för att sen bege oss ut på stan och go bananas bland affärerna och deras slutreor. Många påsar med stort innehåll blev det till ett sammanlagt vansinnigt lågt pris. Hade blivit dyrare att inhandla samma mängd på Ullared.

När klockan började närma sig 15.30 drog vi oss mot centralstationen och hämtade ut vår packning vi hade stoppat in i förvaringslåda. När vi går fram till informationstavlan för att se vilket spår vi ska åka ifrån har ett meddelande om försening dykt upp. Istället för 16.42 ska tåget nu gå 17.10.  Jaha, bara leta upp något ställe i närheten som serverar hyfsat käk för en 11-åring och försöka åstadkomma någon form av middag och sen in på pressbyrå/presscenter för att inhandla tidningar och godis så hon har något att fördriva tiden med.

När klockan sen närmar sig 17.10 och vi går mot perrongen tjuter det till i högtalarsystemet som vänligt men bestämt talar om att 17.10-tåget nu är ett 18.20. Jag kan lova er, det var lynchstämning som rådde när alla besvikna, arga och förbannade passagerare nåddes av detta meddelande.

Vad gör man nu? Vågar inte lämna centralstationen någon längre sträcka då det inte går att få fram exakt information om någonting, för tänk om det blir tidigarelagd avgång? Bara leta upp någonstans att sitta, knöla till ryggsäck och kläder för att göra det så bekvämt som möjligt.

Sent omsider ankommer äntligen tåget FRÅN Stockholm som ska ta oss tillbaka dit. Innan snabbstädning gjort och vi äntligen får gå på tåget och ”kastat” av passagerare som har biljetter för tåget 18.42, lämnar vi perrongen och Göteborg kl 18.45. Någon timma eller vad det nu tar med tåget till Skövde visar SJ sin gentila och ömmande sida, för som plåster på såren bjuder de oss på något varmt eller kallt att dricka och en chokladboll! Ja, ni läste rätt – en chokladboll och en läsk som kompensation och tröst för 2 timmars försening.

Tåget rullade på och istället för att komma hem i hyfsat normal och okej tid kl 20.00 äntrar vi lägenheten 22.15

Så idag har jag mailat SJ och begärt varenda sekin tillbaka SJ, KONTANT. De kan ta sina j*la resecheckar och stoppa upp någonstans, jag ska ha mina kontanter. Förutom ersättning för utläggen på tågbiljetterna kräver jag ersättning för alla extra omkostnader såsom maten jag köpte till Mini Me, böckerna, tidningar, godiset osv som jag köpte till henne. Dessutom har jag klippt mitt SJ prio-kort i 2 delar och ska skicka in det till SJ.

För jag har gjort min sista tågresa med SJ!

Kommentarer till: "Liseberg och SJ.." (1)

  1. […] Mini´s och min resa ner till Göteborg och hur fint SJ fungerade NOT […]

Kommentera

