Cha´s funderingar och åsikter om livet, i stort och smått..

Ormens väg..

.. på Roslagsleden.

Återigen har jag/vi varit ute på en tur i naturen. Helt fantastiska omgivningar. Efteråt trots trötta och stumma ben när målgången är så känns det så skönt i kroppen. En härlig trötthet -som ger en härlig måbra-feeling i hela kroppen. Denna del av leden vi gick var helt annorlunda i skog och natur än de andra vandringarna vi gjort. Men ändå lika skön.

Vi har nog gått mer än halvvägs och haft en kortare paus/rast med tillhörande lunchmacka när jag på skämt vänder mig till mitt sällskap och säger med skämtsam ton ”attans, jag glömde kameran denna gång. Hur ska jag då kunna dokumentera alla djurattacker denna gång”. Med tanke på den hemska orm-attacken förra gången. Jag hinner inte mer än säga de orden så rasslar det till bredvid mina fötter och en stoooor snok ringlar sig iväg. Ja, i jämförelse med den tidigare snoken så var detta en boa-stor snok. Inte bara på längden utan även tjockleken.

Vi stannar till, tittar på varandra och börjar asgarva. Skakar på våra huvuden och går vidare. För ingen av oss kunde i vår vildaste fantasi tro vi skulle få uppleva orm en gång till.  Knatar på rejält igen, ett par tre kilometer till eller så avverkar vi och vi passerar härliga hästhagar med omgivningar, en ny miljö på vår vandring igen. Och det är där vi möter, i jämförelse igen, anakonda-stor snok. Även om den tidigare var stor, eller större än förra promenadens så var denna mega-mega-stor.

Efter att ha återigen stoppat ner mitt hjärta på rätta stället och vi börjat gått igen frågar jag sällskapet mitt om han brukar träffa på ormar när han gör sånna här promenader själv. Men nej, det är bara i mitt vackra *fniss* sällskap som dessa otyg till djur dyker upp. Och det är väl mer än typiskt, att den som är mest rädd å fobisk är den som träffar på dem mest.

Nästa gång vi gör en vandring, vad får vi då träffa på och hur många?

Hepp!

Kommentarer till: "Ormens väg.." (4)

  1. Men jisses! Nu har du stött på fler ormar än dom flesta gör på ett helt liv!? Oddsen är la väldans för att du ska springa över fler nu?! Hoppas iaf verkligen att du slipper dom!

  2. Käre sambon berättade att ”Otto – the cat” smakade på en orm igår… Otto berättade själv via fejan sen hur den smakade… *ler*

    Har själv endast skådat en endaste orm i år här… Trots att jag springer, nej rättare sagt går, i skogen titt som tätt!
    Kram

  3. Det ÄR bara ormrädda som ser orm. Och det verkar som att ni drar till er ormar också.

    Poängen är att man ska gå och väsnas och klampa på så flyr ormarna innan man ens sett dom. =)

    • dagensekosblogg sa:

      Visst är det så att jag som är fobisk ser dom, när det rasslar till runt fötterna så tittar jag efter vad det är. Medan mitt sällskap bra konstaterar det rasslar och går vidare.

      Men vi går inte speciellt tyst och försiktigt i skogen. Vi kliver på som man gör när man är på hike, med grova kängor. Så om dom inte hör/känner oss så har dom fel på sitt system.

      Kram bruden!

Kommentera

