Cha´s funderingar och åsikter om livet, i stort och smått..

Min tur med FK nu?

För snart en månad sen var jag ju hemma med Mini som hade dragit på sig en hiskelig hosta tillsammans med övriga attiraljer som tillhör en redig förkylning. Jag anmälde VAB till skolan, till min arbetsplats och till Försäkringskassan. Jag fick hem intyget som skulle fyllas i och under av behörig personal på skolan. Jag tog med mig intyget till skolan samma dag som Mini gjorde sin första dag efter hemmavistelsen. Jag skickade iväg intyget, rätt ifyllt av skolan. Jag skickade dessutom iväg min senaste lönespecifikation till Försäkringskassan då inkomsten har förändrats sen jag begärde ersättning sist.

Igår får jag hem ett  brev, bara 3½ vecka efter att Mini är friskförklarad, där Försäkringskassan förklarar för mig att det kommer att ta mer än 30 dagar innan någon utbetalning av ersättning kommer att ske. Varför då undrar ni? Jo, för Försäkringskassan ska bestämma sig för vilken inkomst som ska ligga till grund för min ersättning.

Jag undrar bara vilken del av det inskickade och korrekta materialet det är som Försäkringskassan har så svårt att förstå? Den inkomsten jag har idag är den som jag har haft sen 1 januari i år. Det var dessutom av den anledningen som jag helt självmant skickade in lönespecen för att visa dom det.

Säkerligen kommer detta bli ett ärende som kommer att åka och ligga i långbänk hur länge som helst. Jag hoppas dom tar ett beslut före jul men med min ofantliga tur så är det väl mest troligt det inte kommer att ske. Arbetsgivaren är ju snabbare än en vessla och göra avdrag på min lön. Dom vilar inte på några hanar direkt och inväntar att Försäkringskassan ska betala ut sitt. Blir en kul jul det här, eftersom novemberlönen är det som ska bekosta julens alla trevligheter.

Visst, okej, att dom vill kontrollera att jag har rätt inkomst är  förståligt. Det säger jag absolut ingenting om. Men ska det ta 3½ vecka att komma fram till att dom behöver kontrollera vilken inkomst som gäller. Dom hade 2 dagar efter friskskrivandet fått alla underlag dom behövde.

Hepp!

Kommentarer till: "Min tur med FK nu?" (1)

  1. FK och Unionen måste vara av samma skrot o korn… Det tog bara 3 månader (!) från det att jag börjat skicka in papper o kassakort tills de hade bestämt sig…

    *suckar*

Kommentera

