Cha´s funderingar och åsikter om livet, i stort och smått..

Blir så trött..

… på mig själv.

Jag hatar att ta hand om den färdigtvättade tvätten. Att sätta igång maskinen – inga problem, att hänga tvätten går hyfsat det med, att få ner den torra tvätten från linorna går hur bra som helst. Men sen så kommer inte den rena tvätten längre än till strykbrädan där jag brukar lämpa av eländet. Att vika, att stryka, att bära in och i lådor/skåp är ett rent helvetesgöra rent ut sagt. Så trist, så jobbigt, så blääää.

När jag sen hade semester i för ett par veckor sen så var vi bara hemma korta stunder för att tvätta och packa om har jag bara stått å ryckt och tagit av kläderna från strykbrädan och sen stoppat ner i våra väskor. I morse när jag skulle klä mig inför jobbardagen så möts jag av ekande garderober och lådor. Alla dom ”skoj” kläderna ligger ju där på strykbrädan, ett klädberg som med klädmått mätt är större än Mount Everest. I och med det har legat där ett ganska så bra tag så är det mesta skrynkligt och på så sätt ”oanvändbart”.

Så nu ikväll har jag tillbringat ca 3 timmar med att vika, stryka, bära in tvätt i lådor och skåp. 3 timmar som jag hade kunnat roa mig med något annat, som typ golfbanan eller dansgolvet, OM jag bara hade fått ur min feta tumme vid varje tvättillfälle och gjort det på en gång. Dock är det 4 saker kvar att stryka, fyra saker som är jobbigast – 3 klänningar i linne och 1 kjol i crépe, som kräver tålamod i stora mängder och det kände jag att jag inte hade kvar längre.

När ska jag lära mig ? Kommer jag någonsin att lära mig ? Varför sköter sig inte tvätten av sig själv ?

Kommentarer till: "Blir så trött.." (4)

  1. kramgo72 sa:

    Ja du, det är svårt att lära gamla hundar att sitta sägs det jue… 😉
    Men det är nog bara att ta sig i kragen och hänga tvätten snyggt, ta ner när den är torr och genast vika ihop den tvätt som inte ska strykas. Sedan direkt ta den där kvarten-halvtimman det tar att stryka det som måste plattas till.
    Hade väl kanske underlättat om du hade haft en riktig egen tvättstuga med allting redo för strykning såklart – men man får göra det bästa man kan av situationen!

    Jag vet hur det är, men har som tur var vääääldigt lite som ska strykas när jag tvättar.

    Men du är dutti iaf som nu har bestigit Mount Everest!
    Kram

  2. Ja, är man snabb att vika tvätten och hänga in i garderoben behöver inte allt strykas. Numer stryker jag bara skjortor när jag ska ut på galej.

  3. åååh. det här är ett problem jag känner till… när vi bygger om i huset nästa år ska vi flytta upp tvättmaskin (och köpa tumlare el dylikt) till övervåningen. det är ju där alla kläder är och ska vara. jag är övertygad om att det är det där eviga släpandet i trappor från källare (eller trädgård på sommaren) som gör att det inte blir av. å eftersom det inte finns nån plats för klädhögar där uppe måste vi ju ta tag i berget direkt? eller?!

  4. åh, jag tycker likadant. Ren tvätt kan ligga vikt i en kasse i hallen i två veckor och vänta på att strykas eller hängas in eller läggas in i garderoben. Why oh why?

Kommentera

